Czym jest innowacja, a czym nie jest?

Rozłóżmy na czynniki pierwsze co tak naprawdę oznacza innowacja – odgrodźmy ją od pojęć jak wynalazek, kreatywność, technologia, czy usprawnienie, by w pełni zrozumieć, jak skuteczne innowacje mogą nadać nowy kierunek Twojemu biznesowi i tworzyć wartość dla człowieka.


Innowacja to wdrożenie nowych pomysłów, które przynoszą człowiekowi wartość. Innowacja to nie zawsze wynalazek, kreatywność, nowa technologia czy usprawnienie.

Innowacja skutkuje wprowadzeniem nowych produktów, usług, procesów lub technologii albo ulepszeniem już istniejących. Innowacyjność zależy od kontekstu, to na przykład rozwiązania, które nie były wcześniej używane w danej firmie, branży lub kraju.

Definicji jest wiele. Różnią się w zależności od organizacji, które wyznaczają standardy jak np.: Unia Europejska, ISO, OECD, a także ekspertów w dziedzinie innowacji. Zachęcam, aby dla potrzeb swojej firmy stworzyć definicję, która będzie jak najbardziej dostosowana do dojrzałości i specyfiki firmy.

Innowacja ≠ Wynalazek

Wynalazek to wymyślenie lub odkrycie czegoś, czego przedtem nie było; rzecz, która została wymyślona lub odkryta. Wynalazek staje się innowacją, gdy z powodzeniem wprowadza się go na rynek. Dlatego wynalazcy współpracują z przedsiębiorcami lub licencjonują swoje rozwiązania, aby można je było wprowadzić na rynek jako innowację. Można powiedzieć, że pierwszy telefon był wynalazkiem, pierwszy telefon komórkowy wynalazkiem lub innowacją, a pierwszy smartfon innowacją.

Innowacje ≠ Kreatywność

Innowacja polega na REALIZACJI pomysłu. Kreatywność świadczy o zdolności do tworzenia lub wymyślania czegoś oryginalnego. Polega na konceptualizacji ciekawych i nowych pomysłów. Kreatywność pomaga w wymyślaniu tzw. Big Idea - wymyślać pomysły, które są imponujące, niepraktyczne i zwykle nie powiązane z tym komu przynosi wartość. Dopiero, gdy te pomysły zostaną wdrożone i przynoszą człowiekowi wartość, stają się innowacją. 

Innowacje ≠ Technologia

Ilekroć słyszymy o najnowszej technologii wprowadzonej niedawno na rynek lub wynalezionej przez błyskotliwych naukowców i techników, od razu myślimy o innowacjach. Wykorzystanie nowej technologii niekoniecznie oznacza innowację. Innowacja nie wymaga nowej technologii. Wykorzystanie AI czy Blockchain może zostać nałożone na stary i istniejący proces - wspierać go, w przyszłości zmniejszyć w organizacji koszty np. obsługi klientów, ale nie wnosi odczuwalnej wartości dla naszego klienta czy pracowników. To jest cyfryzacja, a nie innowacja.  

Innowacje ≠ Usprawnienie 

Drobne poprawki i ulepszenia istniejącego rozwiązania (np.: procesu, produktu czy usługi) to nie to samo, co wprowadzanie innowacji. Ulepszanie jest iteracyjne i zazwyczaj przyrostowe. Każdy cykl opiera się na następnym. Mam na myśli drobne zmiany i stopniowe posuwanie się naprzód — usuwanie regularnie występujących defektów, aby powoli i stale coś zmieniać. Usprawnianie koncentruje się na optymalizacji istniejących rozwiązań i eliminacji defektów. Innowacja natomiast wymaga stworzenia czegoś zasadniczo nowego i odmiennego od tego, czego doświadczyliśmy wcześniej - rozwiązania, które następnie można zoptymalizować za pomocą udoskonaleń.  

Czym jest innowacja? 26 ekspertów dzieli się swoją definicją innowacji





Porozmawiajmy!
Chcesz zwiększyć sprzedaż, udział w rynku, a może wejść na nowe rynki?

Chcesz zwiększyć liczbę klientów, którzy będą fanami Twoich produktów?

Chcesz zaskoczyć klientów nową usługą, zachwycić sposobem obsługi i szybciej, z sukcesem wprowadzać na rynek ofertę wyróżniającą się wśród tłumu?
KONTAKT
Projekt i wykonanie: 
fondo.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram